WELLNESS enligt mig

Jag tittade idag in på Herbatezzans blogg (http://www.herbatezzan.blogg.se/) och såg där att hon hade en tävling, där uppgiften var att skriva sitt bästa wellnesstips. Jag är väldigt intresserad av kroppen, hälsa (mental och fysisk) och tänkte därför kommentera det här...

Min kommentar såg ut såhär:

"Wellness för mig är att hitta ett flyt och ett lugn i vardagen som jag trivs med, samt att jag trivs med mig själv, att man är så pass nöjd med tillvaron att dagarna flyter på och att inga hinder blir för stora. Wellness är på ett sätt en "känsla av lättnad" för mig.

För min del innebär det att jag vaknar upp varje dag, hur dagen än kommer se ut, med ett positivt tänkande. Det påverkar hela min dag. Att också känna ett inre lugn, att kunna stanna upp mitt i joggingturen och iaktta nyckelpigan som kryper på tröjan utan att behöva stressa eller tänka på annat.

Mitt tips är att fokusera på dig själv och dina tankar, för jag vet att jag skulle inte må bra med mig själv om jag tvingade mig själv att äta nyttigt, tvingade mig själv att ge mig ut i kylan på en joggingtur, eller tvingade mig att gå förbi chipshyllan i butiken en fredagkväll. Jag gör det för att jag vill, för att jag vet att det bara gör gott; och det gör mig stolt. Hur kallt och grått det än må vara så finns det för mig inget bättre ställe än naturen att hämta nya krafter och uppleva verkligt lugn, där släpper jag allt. Jag är glad att jag har hittat min inspirationskälla, och det funkar för mig :)"


Jag kan inte säga annat än att det där symboliserar hela mitt tankesätt. Om jag inte vill göra något, då går det inte. Tvingar jag mig att träna syns inga resultat. Så är det bara. Just nu är jag inne i en "vill-period". Jag vill träna, jag vill lyckas och jag vill trivas med mig själv och det fungerar. För tillfället. Hur det ser ut om två veckor, två månader, två år, det har jag ingen aning om.

Jag trivs helt enkelt så bra just nu i min tillvaro. Självklart är det vissa saker som är väldigt jobbiga (nämner inget sånt här nu) men med mig är det så att de är lättare att hantera när jag trivs bättre. Samma problem kan gå från "helvete" till bara "jobbigt" bara genom mitt tankesätt, och det är jag verkligen glad över att jag har upptäckt. Går man in med inställningen att "det här kommer bli dåligt/tråkigt", eller att "jag hatar det här", eller "jag vill inte (fast måste)" så är det klart att det inte blir bra. Man har inte roligare än man gör sig, helt enkelt. Och visst är det sant?

För mig är äkta sinnesro att gå på en långpromenad själv, rätt in i skogen, på ett motionsspår, över en äng, och bara andas in frisk luft, få rensa mitt huvud, se naturen... Ta någon minut och bara titta på måsen som flyger 30 meter upp i luften... En lugnare plats finns inte! Och att samtidigt spurta på med stavarna och joggingskorna spär på det goda samvetet ytterligare =)





Kommentarer
Postat av: Tezzan

Tankens kraft är otroligt stor, det har du rätt i. Naturens förmåga att ge ro i både kropp och själ är tyvärr något som många i dagens stressade samhälle glömt bort. Tack för ditt tips!

2008-09-23 @ 07:34:12
URL: http://herbatezzan.blogg.se/
Postat av: milla / hälsofreak

Vad kul! :o) Det finns inget godare än mozzarella, tomat och avokado ihop! kram

2008-09-23 @ 08:40:46
URL: http://halsofreak.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0